Zdrowie

Czy warto brać suplementy diety?


Idąc na dietę musisz stale pamiętać, by dostarczać swojemu organizmowi maksymalną dawkę witamin i minerałów. Za najzdrowsze, uznaje się diety opierające na warzywach i owocach (24-GODZINNA DIETA OWOCOWA). Niektóre diety wymagają dostarczenia tych mikroelementów poprzez małe pigułki. Jednak czy warto łykać takie tabletki? A może jednak zostać przy koszu z owocami?

Suplementy diety mają za zadanie dostarczyć nam potrzebne minerały w sytuacjach, gdy w brakuje nam ich w pożywieniu lub gdy prowadzimy niezdrowy tryb życia. Organizm słabnie, gdy dostaje ich za mało. Aby powrócić do równowagi, potrzebuje regularnie przyjmowanych witamin i minerałów – czasem tabletki są jedynym wyjściem, by mu pomóc. Przyjmowanie sumplementów diety powinniśmy jednak konsultować z lekarzem, dietetykiem lub farmaceutą.

Jak to mówią: jesteś tym, co jesz, dlatego nie daj się namówić kolorowym reklamom, promocjom i słodkim pastylkom. Suplementy diety mają rozwiązać pewien problem, a nie go zastąpić. Kategorycznie zabronione jest długotrwałe łykanie niektórych z nich, np. magnezu. Dlaczego? Otóż regularnie przyjmowany magnez może spowodować przedawkowanie – wywoła to objawy identyczne (lub mocniejsze) do tych, które wskazują na jego niedobór. Lepiej jest już go zastąpić produktami, w których jest go więcej, np. fasolę, orzechy, kaszę gryczaną, a nawet czekoladę.

Czym jest suplementacja?

Suplementacja jest to ni mniej – ni więcej, jak łączenie w sensowną całość składników odżywczych (oraz leków!) w sposób odpowiadający naszym potrzebom. Nie można tego robić, jeżeli nie odczuwamy konkretnych schorzeń lub zaobserwowaliśmy podobną modę u znajomych. Suplementacja MUSI być skonsultowana z lekarzem. Przykładowo: osoby cierpiące na niedokrwistość muszą uzupełnić żelazo – decyzje o ilości i zasady stosowania określa doktor; natomiast dbający o kondycje fizyczną (m.in. kulturyści) muszą skonsultować rodzaj przyjmowanego suplementu, by uzyskać zamierzony efekt, a nie przedawkować.

Suplementacja nie jest wskazana dla posiadaczy kamicy nerkowej (zakaz przyjmowania wapnia w tabletkach) oraz osób przyjmujących leki przeciwzakrzepowe (zakaz przyjmowania witaminy K). Łączenie antybiotyków z suplementami diety też nie jest wskazane – zwłaszcza wapń, żelazo i magnez mogą zmniejszać ich skuteczność.

Nie oznacza to, że suplementów nie powinniśmy brać w ogóle. Oczywiście są sytuacje, kiedy jesteśmy do tego zmuszeni. A są to: obniżona odporność, osłabienie, zwiększona aktywność fizyczna lub umysłowa.

Jakie istnieją rodzaje suplementów diety?

Koncerny farmaceutyczne w Polsce i na świecie prześcigają się w ofertach i reklamach swoich produktów. Obecnie możemy znaleźć środek na wszystko. Nawet te, które oficjalnie nie są lekami, mają wpływ na ból, senność, problemy z cerą, a nawet popęd seksualny. Ich cechą charakterystyczną jest dostępność – możemy je bowiem kupić nie tylko w aptece, ale i w sklepach zawierających asortyment kosmetyczny. Poniżej przedstawiamy przykładowe suplementy diety, jakie możesz znaleźć na sklepowych półkach:
– środki hamujące apetyt – produkowane zazwyczaj na bazie roślinnych substancji czynnych i ekstraktu z owoców o właściwościach pęczniejących. To dlatego właśnie, że zajmują dużo miejsca w żołądku, mamy wrażenie najedzenia i sytości. Dla osób odchudzających się.
– spalacz tłuszczu – produkowany na bazie kofeiny z zielonej herbaty lub chitozanu i gumy karaya o właściwościach zmniejszających wchłanianie tłuszczu. Dla osób o zwiększonej aktywności fizycznej.
– detoks (preparaty oczyszczające) – produkowane na bazie roślin moczopędnych, np. brzozy czy zielonej herbaty. Nie są polecane przez lekarzy, ze względu na szkody jakie powodują – nagła utrata dużej ilości wody. Przewidziane dla osób odchudzających się.
– witaminy w tabletkach – przyjmowane przez krótki okres rzeczywiście mogą pomóc w doprowadzeniu organizmu do równowagi. Na dłuższą metę jednak nie powinny być stosowane, ze względu na to, że o wiele łatwiej je przedawkować (w porównaniu z naturalnymi związkami zawartymi w pożywieniu). Witaminy w tabletkach o wiele szybciej wchodzą w różne interakcje z innymi składnikami mineralnymi w organizmie – nie raz możemy to odczuć pod postacią osłabienia, a nawet nudności.
– zestawy witamin i minerałów – zawierają śladowe ilości potrzebnych składników. Pamiętajmy – im czegoś więcej, tym mniej! Te preparaty są najbardziej widoczne i reklamowane, gdyż firmy farmaceutyczne prowadzą kosztowne i widowiskowe kampanie reklamowe. Przeznaczone dla osób zdrowych, chcących ulepszyć swoją dietę.

Nie kupuj żadnych suplementów na targach, ani u prywatnych sprzedawców! Zaufanie miej wyłącznie do tych środków, które oferują apteki i drogerie. Przed zakupem dokładnie przeczytaj ulotkę. W razie pytań, skonsultuj się z lekarzem.

Zdrowie
Błonnik – dlaczego tak bardzo jest nam potrzebny?
There are currently no comments.