Zdrowie

Kurcze mięściowe osłabisz magnezem!


Brak magnezu jest odczuwalny i dokuczliwy. Ten mikroelement oddziałuje na nasze mięśnie, a jego brak sygnalizują rzucawka i kurcze mięśniowe. Gdzie znaleźć magnez i jakie produkty pomogą w jego uzupełnieniu?

Zacznijmy jednak od roli magnezu. Jest on ważnym składnikiem chloforilu u roślin (dzięki niemu rośliny zyskują zieloną barwę), a u ludzi odpowiada za właściwą strukturę rybosomu. Oznacza to, że występuje we wszystkich tkankach (w tym nerwowej i mięśniowej) i płynach ustrojowych. Magnez powoduje wzrost lepkości cytoplazmy.

Nadmiar magnezu powoduje zatrzymanie rozwoju kości. Tak jak wapń jest budulcem kości, tak magnez wchodzi w skład płynów wewnątrzkomórkowych.

Niedobór magnezu objawia się poprzez:
– rzucawkę
– kurcze mięśniowe
– słabość mięśniową
– osłabienie i nieregularność pracy serca
– tężyczkkę
– stany depresyjne i poranne zmęczenie
– nadciśnienie tętnicze
– nocna potliwość
– próchnica zębów
– wypadanie włosów
– łamanie się paznokci
– przerwy w oddychaniu.

Niedobór magnezu nie tak łatwo jest uzupełnić. Tutaj zasada szybko i dużo nie działa. Najlepiej jest spożywać magnez w potrawach, jednak w niektórych przypadkach należy stosować tabletki. Najważniejsze jest, aby dostarczać magnez regularnie, w małych dawkach. Najlepszą metodą jest jadanie pokarmów z magnezem w niewielkich dawkach co kilka godzin, do czasu, aż wszelkie objawy niedoboru znikną.

Gdzie znajdziemy magnez?

Zanim wymienimy produkty bogate w magnez, zapamiętaj, że dzienna dawka powinna wynosić 280 miligramów (dla dorosłych kobiet i dziewcząt dojrzewających). Tyle powinnaś go zjadać w naturalnej formie.

Magnez znajdziesz m.in. w orzechach, truskawkach, kalarepie, pomidorach, mące sojowej, kaszy jęczmiennej, kaszy gryczanej, czekoladzie i kakao, roślinach strączkowych, pestkach dyni, kukurydzy, soczewicy, szpinaku i mące pełnoziarnistej.

Zdrowie
Błonnik – dlaczego tak bardzo jest nam potrzebny?
There are currently no comments.