Zdrowie

Fakty i mity na temat cholesterolu


Cholesterol jest niezbędny do funkcjonowania organizmu, gdyż stanowi substrat do syntezy wielu ważnych biologicznie czynnych cząsteczek, np. hormonów płciowych, kortykoserydów (odpowiedzialnych za regulację przemiany białek) oraz glikozydów nasercowych (które są odpowiedzialne za siłę skurczu mięśnia sercowego). Jednak może się on przyczynić do miażdżycy, a to za sprawą nieodpowiedniej diety i braku ruchu. Czy cholesterol jest szkodliwy, czy potrzebny? Co zrobić, by utrzymać go na odpowiednim poziomie? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Cholesterol możemy podzielić na dwie grupy: dobry i zły. Dobry transportowany jest przez HDL – cząstkę białkowo-tłuszczową, która usuwa nadmiar cholesterolu i odprowadza go do wątroby. Zły natomiast transportowany jest przez LDL, który z kolei transportuje tłuszcz i cholesterol z wątroby do komórek – to on odpowiedzialny jest za powstawanie zmian miażdżycowych. Tłuszcz, który w naszej diecie występuje w nadmiarze, odkłada się w ściankach naczyń i może spowodować właśnie miażdżycę tętnic. Miażdżyca polega na wysepkowatym gromadzeniu się w błonie wewnętrznej tętnic cholesterolu (i jego estrów) oraz innych lipidów. Proces miażdżycowy prowadzi do zmniejszenia światła tętnic i ich elastyczności. Końcowo powoduje niedokrwienie mózgu i zmiany psychiczne, ułatwia pęknięcia naczyń i udary. Dlatego też tak ważne jest dbanie o prawidłowy poziom cholesterolu we krwi.

Możemy to zrobić przechodząc na dietę. Jednak wśród tak dużej ilości diet, którą powinniśmy wybrać? Ogólną zasadą jest organiczenie w jadłospisie tłustych dań, (całkowite zredukowanie fast foodów) oraz tłuszczów zwierzęcych, np. wędlin, jaj, masła i serów. Jeśli spożywamy pokarmy bogate w tłuszcz, nie powinniśmy ich łączyć z cukrem. Podczas diety większą uwagę należy skupić na olejach roślinnych. Możemy je znaleźć w ziarnach słoneczników, sałatach z dodatkiem oliwy oraz w daniach smażonych na oleju. Warto jest zwiększyć spożycie dań z ryb morskich, które posiadają Omega-3 – kwasy tłuszczowe obniżające poziom cholesterolu. Pamiętaj, by przy ustaleniu diety skonsultować się z lekarzem.

Aby utrzymać poziom cholersterolu na jednym poziomie, powinniśmy jeść dania z płatkami owsianymi, cebulą, fasolą, jabłkami, soczewicą, soją i pić czerwone wino.

Jest jedna rzecz, która nieodzownie pomaga w walce z wysokim cholesterolem. Jest to aktywność fizyczna – bez tego, nawet najlepsza dieta nie pomoże. Unikajmy jazdy samochodem, jeśli nasz cel znajduje się blisko. Od czasu do czasu wybierzmy się na dłuższy spacer. Dobrym pomysłem są ćwiczenia na świeżym powietrzu. Warto zainteresować się sportem, gdyż regularne treningi pomogą nam wzmocnić organizm. Dla osób z wysokim cholesterolem poleca się nordic walking, jazdę na rowerze, pływanie i aerobik.

Zdrowie
Błonnik – dlaczego tak bardzo jest nam potrzebny?
There are currently no comments.