Zdrowie

Ważna rola wapnia w organizmie


Jak dawniej powiadano – bez wapnia nie ma życia. I nie jest to przesadny wniosek! Wapń jest obecny we wszystkich precesach kurczowych i rozkurczowych w naszym organizmie – jest niezbędny do pracy serca, jelit i przed wszystkim mięśni. Braki wapnia pobierane są z kości – to dlatego tak szybko odczuwamy jego niedobórr. Jak uzupełnić braki wapnia i w których produktach go znaleźć?

Wapń zajmuje 5 miejsce pośród wszystkich pierwiastków wchodzących w skład naszego organizmu. Stanowi 99% układu kostnego i 1% mięśni. Reguluje ph krwi, krzepliwość krwi i jest niezbędny przy pracy mięśnia sercowego. Zmniejsza reakcje alergiczne i wspomaga działanie wielu bardzo ważnych enzymów. Poprawiając przekazywanie impulsów nerwowych. Jego rola jest więc istotna w funkcjonowaniu naszego organizmu. Co więcej, wapń korzystnie wpływa na płodność. Jest mocnym antystreserem.

Organizm bez przerwy potrzebuje wapnia, a my dostarczamy go w jedzeniu. Kiedy jednak poddajemy się wysiłkowi, a porcja wapnia z jedzenia wyczerpała się, organizm pobiera wapń z magazynu – kości, paznokci i zębów. Stąd bóle zębów, stawów i próchnica. Bóle kręgosłupa są często mylone z układem nerwowym. Niekiedy wystarczy niewielka zmiana w diecie, aby bóle ustały.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń to 800 – 1500 mg. Mniejsze spożycie może prowadzić do osteoporozy. Jest pierwiastkiem aktywnym i występuje tylko w związkach chemicznych. To dlatego jest ciężko przyswaja się w organizmie. Przeszkadza temu picie napojów gazowanych, kawy oraz spożywanie zbyt dużej ilości węglowodanów.

Najwięcej wapnia znajdziemy w produktach mlecznych, kapuście, soi, kalarepie, sardynkach, w mięsie, burakach, ziemniakach oraz roślinach strączkowych.

Zdrowie
Błonnik – dlaczego tak bardzo jest nam potrzebny?
There are currently no comments.