Zdrowie

Przeciwwskazania do uprawiania sportu?


Nie ma na świecie lekarza, który nie zachęcałby pacjentów do aktywności, ruchu i sportu. W końcu – ruch do zdrowie! Niestety, źle dopasowane treningi zamiast polepszyć formę… pogarszają. Podpowiadamy, jakiego sportu unikać, gdy dokuczają nam dolegliwości sercowe, bolące kolana, czy nadciśnienie.

Zacznijmy od najprosztszej formy ćwiczenia – joggingu. Jest to sport, który nie posiada jakichkolwiek organiczeń. Wysiłek fizyczny powodowany bieganiem wpływa na płuca, mięśnie łydek, ud i pośladków oraz tętno. No właśnie – osoby mające problemy z naczyniami krwionośnymi, borykające się np. z miażdżycą lub żylakami, nie powinny podczas joggingu forsować organizmu. Dobrym pomysłem jest zamiana joggingu w spacery marszowym krokiem (polecamy nordic walking).

Podobnie jest z fitnessem. Mimo, iż jest to jedna z ulubionych form aktywności ruchowych Polek, to nie jest to dobre rozwiązanie dla osób z poważnymi chorobami krążenia i serca. Podczas ćwiczeń typu fitness, uważać na siebie powinny także kobiety w ciąży – specjalnie dla nich opracowano specjalne zestawy ćwiczeń, o których więcej można się dowiedzieć w szkołach rodzenia.

Joga z kolei uważana jest za najbardziej relaksacyjny sport na świecie, a ćwiczenia wykonywane podczas jej uprawiania najzdrowsze dla zdrowia. Mimo, iż joga nie ma ograniczeń, to mimo wszystko przed rozpoczęciem ćwiczeń warto porozmawiać z instruktorem o intensywności treningu. Powinny to zrobić szczególnie osoby z bólami stawów. Wiele pozycji polega na maksymalnym rozciągnięciu i napinaniu mięśni, co wymaga wysiłku. Ponad to, osoby z nadciśnieniem powinny być ostrożne przy skłonach w przód. Nie powinny też wykonywać tych ćwiczeń, które polegają na długotrwałym wstrzymaniu wdechu. Dlatego też upewnijmy się, jak intensywny trening powinniśmy zacząć oraz jakich konkretnie ćwiczeń unikać.

Osoby cierpiące na bóle kręgosłupa powinny ćwiczyć w wodzie. Pływanie korzystnie wpływa na mięśnie podtrzymujące kręgosłup. Aby załagodzić tego typu bóle, warto ćwiczyć różne style pływackie, dzięki temu w pracę zaangażowanych będzie więcej mięśni. Ostrożność podczas ćwiczeń w wodzie powinny zachować osoby z bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Nie mogą one wykonywać gwałtownych ruchów (np. takich, które wykonuje się podczas pływania kraulem). Warto pamiętać, że jeżeli po dłuższym treningu dolegliwości związane z bólami kręgosłupa nie znikają, wręcz się na silają, oznacza to zły dobór treningu.

Ulubioną formą aktywności Polaków jest rower – jazda na nim jest nie tylko zdrowa, ale także dostarcza wiele frajdy. Nawet krótkie przejażdżki usprawniają pracę nóg, a także korzystnie wpływają na kolana. Przeciwwskazaniem do jazdy na rowerze są jakiekolwiek kontuzje kolana. Jeśli mamy problemy z więzadłem lub torebką stawową, pedałowanie może spowodować trwałe uszkodzenie stawu.
Konsultacje lekarskie

Nie należy jednak całkowicie rezygnować ze sportu – wystarczy krótka wizyta u lekarza, który doradzi, jaki trening zastosować. Poniżej przedstawiamy kilka uwag, które warto wiedzieć, rozpoczynając treningi:
– porady lekarza potrzebują także osoby rozpoczynające regularne ćwiczenia, a cierpiące na choroby infekcyjne i choroby nowotworowe;
– osoby noszące szkła kontaktowe powinny uważać na to, by w trakcie ćwiczeń nie wykonywały tych, które mogą spowodować wypadnięcie soczewki (np. gwałtownych skłonów);
– kobiety w ciąży nie muszę rezygnować ze swojego sportu – wystarczy by uważały na siebie podczas treningu i wykonywały zestawy ćwiczeń zalecane przez lekarzy i instruktorów;
– osoby po urazach i operacjach muszą wykonywać ćwiczenia wyłącznie pod nadzorem rehabilitanta.

Zdrowie
Błonnik – dlaczego tak bardzo jest nam potrzebny?
There are currently no comments.