Diety

Dieta kobiety w ciąży


Podstawą diety kobiety ciężarnej powinny być warzywa, owoce, tłuste ryby morskie i nabiał. Ważne jest wyeliminowanie z jadłospisu białego pieczywa na rzecz pieczywa z pełnego przemiału, które zawiera wolniej przyswajalne węglowodany. Bardzo ważne jest picie dużej ilości niegazowanej wody mineralnej. O szczegółach diety kobiety w ciąży przeczytasz poniżej.

Od wielu lat panuje opinia, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwóch. Tymczasem dobowe zapotrzebowanie energetyczne wzrasta podczas ciąży tylko o 300 – 500 kcal. Zbytnie objadanie się nie jest wskazane. Po porodzie powrót do dawnej sylwetki będzie o wiele trudniejszy, a niektóre dolegliwości ciążowe (pod wpływem bardzo dużego wzrostu wagi) mogą się nasilić. Idealny przyrost wagi powinien wynosić od 10 do 15 kg.
W pierwszym trymestrze ciąży najważniejsze są produkty bogate w kwas foliowy. Ginekolodzy zalecają jego suplementację jeszcze przed planowanym poczęciem. Kwas foliowy warunkuje prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu, a jego niedobór może spowodować nidomykanie się cewy nerwowej i niepołączenia mózgu z rdzeniem kręgowym. Kwas foliowy znajdziesz przede wszystkim w kapuście, sałacie i innych zielonych warzywach. Podczas ciąży zapotrzebowanie wzrasta tak bardzo, że konieczne jest przyjmowanie go pod postacią suplementów.
Drugim ważnym składnikiem, o którym nie powinny zapominać ciężarne kobiety, jest żelazo. Jest ono niezbędne do wytwarzania hemoglobiny – białka, które transportuje tlen. Żelazo to również istotny mikroelement, który zapewnia sprawne działanie systemu odpornościowego. Jego brak może spowodować anemię. Skutkami anemii są np. bóle głowy, utrata energii, większa podatność na infekcje oraz zmniejszenie odporności. Kobieta cierpiąca na anemię w ciąży, która utraciła dużo krwi podczas porodu, może być narażona na poważne konsekwencje zdrowotne. Aby temu zapobiec należy jeść czerwone mięso, szpinak, brokuły, żółtko jaja kurzego, zielona papryka. Przyswajalność żelaza zwiększa jednoczesne przyjmowanie witaminy C.
Magnez zapobiega przedwczesnym skurczom macicy. Ponadto łagodzi stany napięcia nerwowego i zmniejsza podatność na stres. Znajduje się we wszystkich rodzajach orzechów oraz w czekoladzie.
Kobieta w ciąży musi pić dużo wody – nawet 3 litry dziennie. Zapobiega to małowodziu, czyli zbyt małej ilości płynu owodniowego w jamie macicy.
Czego unikać w ciąży? Przede wszystkim potraw tłustych, smażonych i ciężkostrawnych. Absolutnie zakazany jest alkohol. Kawę należy ograniczyć do jednej filiżanki dziennie – chyba że wolimy kawę bezkofeinową.
A Ty co poleciłabyś do jedzenia kobietom w ciąży?
Diety
Dieta kukurydziana
Diety
Dieta ogórkowa
Diety
Dieta pomarańczowa
There are currently no comments.