Diety

Dieta grecko-włoska


Od lat mieszkańcy krajów śródziemnomorskich znani są z długowiecznego, zdrowego stylu życia. Nie zapadają na choroby cywilizacyjne tak często, jak na przykład brytyjczycy. Jednym z powodów jest odpowiednia dieta. Jaka? Tego dowiesz się czytając nasz artykuł.

Kucha śródziemnomorska to lata tradycji i przyzwyczajeń. Od wieków dania przygotowywane są według starych, prostych przepisów. Moda na dietę grecko-włoską przyszła do nas kilkadziesiąt lat temu, jednak dopiero teraz zauważamy jak bardzo zakorzeniła się w polskiej kuchni. W Internecie znajduje się wiele stron kulinarnych, poświęconych kuchni śródziemnomorskiej. Jadąc do Grecji niemal w każdej rodzinie zobaczymy podczas sniadania tradycyjną kanapkę, przygotowaną z ciemnego chleba, nasmarowaną czosnkiem, którą macza się w oliwie i popija łykiem domowego wina. Powoli tego typu śniadania trafiają także do Polski.
No właśnie, bazą potraw śródziemnomorskich jest oliwa. Zarówno i w Grecji, jak i we Włoszech jada się mało tłuszczów zwierzęcych – zastąpione są one właśnie oliwą. Używana jest zarówno do smażenia oraz jako składnik sosów. Przede wszystkim jednak oliwę możemy spotkać w sałatkach, które stanowią wstęp do posiłku (a nie go zastępują). Tłoczona na zimno jest bogatym źródłem silnego antyoksydantu: witaminy E, a jak wiadomo wpływa ona na wygląd skóry. W 75% oliwa składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom cholesterolu we krwi. Jest dobrym środkiem na zapobieganie miażdżycy.
Charakterystyczne dla kuchni włosko-greckiej są ryby i owoce morza. Stanowią jeden z najbogatszych źródeł kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3 (jak wiadomo, sprzyjające w obiżeniu ciśnienia krwi i stabilizujące pracę serca). Zarówno Włosi jak i Grecy przygotowują rybę z warzywami. Normą są ryby zapiekane w całości oraz zupy rybne. Owoce morza można znaleźć na tradycyjnej włoskiej pizzy lub w spaghetti, natomiast w Grecji znajdziemy je zapiekane z serem. Ryby jadane regularnie 2-3 razy w tygodniu zapobiegają powstawaniu zmian miażdżycowych.
Niemal każde danie nad Morzem Śródziemnym zawiera czosnek i zioła. Wręcz trudno sobie wyobrazić, by ich nie było w daniu. Zioła poprawiają trawienie, natomiast czosnek jest lekiem na wszelkie zło. Uważany jest za naturalny antybiotyk. Pobudza system odpornościowy i reguluje poziom cholesterolu we krwi. Warto od czasu do czasu przygotować makaron z czosnkiem z gotowanymi warzywami (na przykład brokułami) – zarówno jako samoistne danie, lub dodatek do mięs – przez wielu uznawany jest bowiem za najzdrowszy obiad świata. Tym właśnie pachnie kuchnia włoska.
Gorący klimat na południu Europy sprzyja hodowaniu egzotycznych owoców i warzyw. Naturalną wizytówką Włoch i Grecji są winorośla, gaje oliwne, pomarańczowe, mandarynkowe oraz plantacje pomidorów. Kuchnia śródziemnomorska oferuje dania z użyciem surowych warzyw i owoców. Dlatego też osoby będące na diecie grecko-włoskiej na bardziej rześkie, gdyż występująca w klasycznej sałatce greckiej kombinacja potasu, witaminy C i karotenu usuwa z organizmu nadmiar wody i toksyn, poprawia wygląd cery.
Dietę grecko-włoską dopełnia wino. Uważa się, że szklanka wina spożywana codziennie do obiadu korzystnie wpływana układ krążenia. Jest ona także ukonorowaniem smacznego, zdrowego obiadu.
A jakie jest Twoje ulubione danie z kuchni śródziemnomorskiej? Czekamy na Wasze komentarze!
Diety
Dieta selerowa
Diety
Dieta szpinakowa
Diety
Dieta pomarańczowa
There are currently no comments.