Diety

Dieta Dukana


Wśród Polek panuje moda na poddanie się diecie Dukana (inaczejdieta proteinowa). Mimo, że ma wiele wad, to Polki nadal chętnie ją stosują. Na czym polega fenomen diety Dukana i dlaczego wypróbować ją choćby przez chwilę?

Najpierw wyjaśnijmy jej specyfikę. Jest to dieta białkowa, przeznaczona dla osób z nienagannym zdrowiem. Polega na wprowadzeniu do jadłospisu białka i ograniczenie węglowodanów – powoduje to spadek wagi bez ćwiczeń. Uznawana jest za jedną z najszybciej dających dobre efekty diet. Osoby stosujące się do wymogów diety chwalą sobie nabycie nowych, zdrowych nawyków żywieniowych. Dobrze poprowadzona nie powodouje efektu jojo.

Wśród zalet stosowania tej diety znajduje się także poprawa stanu skóry, która dzięki proteinom wygląda zdrowiej.

Metoda Dukana posiada jednak jedną wadę. Przez konieczność przestawienia się ze spożycia węglowodanów na białka, bardzo obciąża organizm. Nie mogą więc jej stosować osoby z problemami zdrowotnymi (przede wszystkim z chorobami krążenia) oraz kobiety w ciąży. Lekarze odradzają stosowania tej diety, właśnie przez wzgląd na zdrowie – dietetycy z kolei zachęcają do ostrożności i zdrowego rozsądku, co zaowocuje dobrym efektem na koniec. Dieta nie należy również do najtańszych.

Osoby decydujące się na przejście na dietę proteinową muszą pamiętać o tym, by trzymać się sztywnych reguł czasowych oraz wymogów żywieniowych zalezanych przez Dukana. W czasie jej trwania ograniczone zostają konserwanty, przyprawy i sztuczne barwniki, nadające smak i kolor potrawom. Opracowana została lista produktów, które można stosować bez ograniczeń- to raj dla smakoszy, którzy lubią jeść.

Jak przygotować się do diety Dukana?

Pierwsze co musisz zrobić, to zapoznać się z listą produktów, które będziesz spożywać przechodząc na dietę. Znajdują się na niej: twaróg, serek wiejski, jajka, jogurt naturalny 0%, polędwica wołowa, stek, podroby wołowe, podroby cielęce, kraby, krewetki, kalmary, ostrygi, małże, przegrzebki, dorsz, morszczuk, mintaj, halibut, śledź, pstrąg, okoń, ser tofu, kalaerpa, szparagi, boćwina, brokuły, bakłażany, cukinia, kalafior, czerwona kapusta, rzodkiewka oraz grzyby. Dokładny jadłospis wyznaczany jest przez kolejne fazy diety.

Druga lista obejmuje przyprawy i dodatki do dań, jakie można stosować na diecie. Znajdują się na niej m.in. algi morskie, anyż, bazylia, chrzan, cynamon, kminek, cytryna, papryka, czosnek, korniszony, estragon, kurkuma, imbir, goździki, gałka muszkatołowa, kakao bez tłuszczu, kardamon, ketchup dietetyczny, kostki rosołowe bez tłuszczu, mięta, pieprz, laska wanilii, pietruszka, trawa cytrynowa, rozmaryn, świeża cebula, soja, szafran i sos sojowy.

Pamiętaj o złotej zasadzie diety: JEŚLI PRODUKTU KTÓRYCHCEMY ZJEŚĆ NIE MA NA LIŚCIE, TO JEST ON W DIECIE ZAKAZANY!

Cztery fazy diety Dukana:

I uderzeniowa – od 2 do 5 dni – oparta jest wyłącznie na produktach wysokobiałkowych, które można jeść bez ograniczeń i mieszać ze sobą. Mogą to być: chude mięso (cielęcina, konina wszystko na grillu lub pieczone w piekarniku bez dodatku tłuszczu), wątroba, cynadry, ozór cielęcy lub wołow, ryby i owoce morza,  chuda szynka, chude wędliny indyka, kurczaka lub wieprzowe, jaja, chude mleko, chudy biały ser, chudy serek wiejski,jogurty naturalne, półtora litra wody z małą zawartością soli mineralnych oraz otręby owsiane do 2 łyżek na dobę.
II naprzemienna – tydzień na każdy kilogram utraty wagi – opiera się na dwóch naprzemiennych kuracjach: diecie czysto proteinowej i diecie opartej na proteinach łączonych z warzywami. Oznacza to, że na przemian jemy produkty wymienione w fazie I (dni białkowe), a później te same produkty z gotowanymi lub surowymi warzywami (białkowo-warzywne). Możemy to robić na przemian co drugi dzień, lub metodą 5:5. warzywa dozwolone w tej fazie diety to m.in.  kalaerpa, szparagi, boćwina, brokuły, bakłażany, cukinia, kalafior, czerwona kapusta, rzodkiewka i ogórek. W TEN FAZIE UNIKAMY ZIEMNIAKÓW, RYŻU I ROŚLIN STRĄCZKOWYCH.

III utrwalania obecnej wagi – 10 dni za każdy utracony kilogram – opiera się na dodatkowej porcji owoców dziennie. Zalecane jest jedzenie surowych jabłek, gruszek, jagód i melonów. Do diety można już dołączyć makaron, kaszę, soczewicę i ryż (ale tylko raz w tygodniu!). Raz w tygodniu stosujemy ścisłą dietę proteinową. Produkty i dania dopuszczalne w tej fazie: jedna porcja owoców dziennie (oprócz bananów, winogron i czereśni, orzechów i suszonych owoców), 2 kromki pełnoziarnistego chleba dziennie, 40 gramów sera żółtego, 2 porcje produktów skrobiowych tygodniowo, udziec jagnięcy, Królewska uczta (np. pizza, lody, wino – raz w tygodniu!).

IV wejście w normalność – wprowadzamy do jadłospisu produkty do tej pory zakazane, jednak pamiętamy o nauczonych się zasadach. Jeden dzień w tygodniu przeznaczamy na dzień czysto-białkowy i nie zapominamy o codziennej dawce otrębów. Faza ta powinna trwać do końca życia – dzięki temu unikniemy efektu jojo.
Diety
Dieta buraczana
Diety
Dieta szpinakowa
Diety
Dieta pomarańczowa
There are currently no comments.