Diety

Dieta a cholesterol


O tym, czym jest cholesterol i jakie szkody może spowodować w naszym organizmie pisaliśmy jakiś czas temu (artykuł możesz przeczytać TUTAJ). Dziś zajmiemy się dietą, która pozwoli nam na jego obniżenie. Jak zwykle – dieta ma pewne zasady, i aby zyskać wyznaczony cel, musimy te zasady pilnować.

Jedną z nich jest wprowadzenie w jadłospis dania i składniki zawierające dużo błonnika. Wystarczy jedno jabłko, aby dostarczyć go do organizmu w bardzo dużej ilości! Jabłko można porównać do miotły, która wymiata po drodze tłuszcze. Błonnik znajdziemy też w innych owocach: porzeczkach, jagodach, pomarańczy i borówkach. Warto skusić się na marchewkę, pietruszkę i otręby owsiane. Pamiętaj, by dostarczyć organizmowi 3-40g błonnika dziennie!

Drugą zasadą jest wprowadzenie do diety ryb morskich. Zdajemy sobie sprawę, że jest to trudne – zwłaszcza dla mieszkańców południowej Polski, jednak jedzenie ryb daje nam bardzo dużo korzyści. Ryby morskie zawierają nienasycone tłuszcze omega-3, które obniżają zły cholesterol i podwyższają ilość tego dobrego. Które ryby warto wybrać? Przede wszystkim halibuta i łososia. Dobrze jest czasem zjeść śledzia, dorsza, makrelę oraz sardynki. Warto skusić się także na owoce morza.

Czy wiesz czym jest allicyna? Jest to substancja, która pomaga obniżyć poziom cholesterolu nawet o 10%! Obniża również ciśnienie krwi. Możemy ją znaleźć w bardzo popularnym produkcie – CZOSNKU. Codzienne chrupanie ząbka czosnku spowoduje widoczną poprawę ogólnego zdrowia, dlatego zachęcamy do spożywania czosnku w każdej potrawie (unikaj czosnku granulowanego).

Na jedzeniu dieta się nie kończy i musimy pamiętać o piciu. Absolutnie zakazane są napoje gazowane i alkohol. Idąc do sklepu wybierajmy soki – zwłaszcza ten z aronii, który zawiera antyoksydanty (to dzięki nim cholesterol nie odkłada się w naczyniach krwionośnych). Oprócz tego zaopatrzmy się w zieloną herbatę. Do obiadu możemy wypić lampję czerwonego wytrawnego wina (od czasu do czasu).

Jeśli mowa o antyoksydantach, to warto wspomnieć o niezastąpionej roli witaminy C i E. Znajdują się one w wielu warzywach, owocach i sokach, dlatego nie powinniśmy mieć problemu z wprowadzeniem do diety odpowiednich produktów. Dla zapominalskich przypominamy, że produktami bogatymi w wit. C i E są np. kapusta, sałata, cytrusy, soja oraz kakao.

Ostatnią deską ratunku, po jaką powinnaś sięgnąć będąc na diecie obniżającej cholesterol, jest suplement diety zawierający betaglukan z owsa. Jest to stosunkowo nowa metoda na odchudzanie dla osób z podwyższonym cholesterolem. Betagluken to związek tworzący barierę w przewodzie pokarmowym, która ma zapobiec wchłanianiu się tłuszczy i glukozy.

Pamiętaj, że każdą decyzję o przejściu na dietę musisz skonsultować z lekarzem. To on doradzi Ci indywidualny program diety i zaleci ewentualne suplementy diety.

Diety
Dieta pomarańczowa
Diety
Dieta szpinakowa
Diety
Dieta selerowa