Fitness

Ćwiczenia w pracy


Praca siedząca jest dla wielu ludzi męczarnią. Trudno jest bowiem usiedzieć przez 8 godzin w jednej pozycji bez ruchu.Ruch jest potrzebny zwłaszcza tym, którzy wykonują bierny zawód – wiedzą o tym informatycy, urzędnicy, kasjerz itd. Każda, nawet najkrótsza przerwa, może stać się chwilą wytchnienia. Podpowiadamy, jakie ćwiczenia wykonać podczas przerwy, aby poczuć się na nowo rześkim, aktywnym  i gotowym do dalszej pracy.

Jeśli Ty także wykonujesz bierną pracę, to pamiętaj po podstawowych zasadach:
– nie korzystaj z windy, jeśli tego nie potrzebujesz!
– parkuj jak najdalej od swojej firmy!
– rób sobie co godzinę przerwę (conajmniej 5 minut)!

Jeśli pracujesz wiele godzin przy biurku, zadbaj o świeże powietrze wokół Ciebie. Ćwiczenia oddechowe sprawią, że że do krwi i mózgu trafi więcej tlenu. Staraj się oddychać głęboko, jak najwolniej. Możesz to robić podczas ćwiczeń, lub przerwy na kawę. Jeśli nie masz możliwości odejścia od biurka, daj przez chwilę odpocząć oczom od wpatrywania się w dokumenty lub monitor: spójrz za okno, na najdalszy punkt na zewnątrz. Zawsze miej też przed oczami kolorowy i wesoły obrazek (lub zdjęcie). Gdy tylko poczujesz się zmęczony, wpatruj się w niego przez chwilę, odchylając się całą sylwetką do tyłu i oddychając głęboko.

Dużo piszesz lub pracujesz na klawiaturze? Rozluźnij ręce i dłonie! Możesz to zrobić, wykonując ćwiczenia rozciągające. Przeciągaj się, na przemian prostuj i zginaj ręce oraz palce u rąk.

Jeśli często drętwieją ci nogi, wykonuj pod biurkiem ćwiczenia: prostowanie i zginanie nogi w kolanach, kręcenie stopami kółka, a także napinanie i rozluźnianie mięśni łydek (lub ud). Między udami możesz umieścić kubek lub butelkę i ściskać przedmiot przez 4-5 sekund, po czym powoli rozluźniać uścisk.

Na kręgosłup dobre jest częste przeciąganie się. Możemy również wyciągnąć ręce do tyłu, napinając mięśnie barków przez około dwie sekundy. Warto jest też wykonać ćwiczenie na mięśnie szyi: trzeba tylko usiąść prosto, ale nie usztywniać się. Zginamy szyję, aby brodą dotknąć klatki piersiowej, następnie odchylamy głowę do tyłu i oglądamy sufit.

Sport w pracy to nie tylko gimnastyka. Może to być dłuższy spacer: na przykład do toalety znajdującej się na innym korytarzu, zaniesienie dokumentów osobiście (a nie wysłanie ich kurierem), a także wybór odleglejszego niż zwykle miejsca podczas lunchu. Możesz także celowo zostawić coś w samochodzie (pendriva, ładowarki itp.) i wrócić po tę rzecz w czasie pracy. Jeśli pracodawca wyraża zgodę, możesz podczas pracy zagrać w jakąś grę typu piłkarzyki lub strzałki – pamiętaj, by zajęcia te nie były wykonywane przy biurku.

źródło: Mapa-Polski.org

There are currently no comments.